Ziggo en het grote Statusmysterie

Door Ramon Kool

Ramon Kool
B
egin oktober ben ik verhuisd. Met het idee van "een nieuwe start" in mijn voorhoofd heb ik zowel mijn internet, telefoon als televisie -abonnement opgezegd en ben in mijn nieuwe woning eens rustig gaan kijken wat er allemaal te krijgen was op dat gebied. Na schaamteloos de draadloze internet verbinding van de buren te hebben gejat, eentje die in de linkerhoek van de badkamer, op 20 cm hoogte het beste bereik had,... heb ik gesurfd, zoals ze dat 10 jaar geleden zo mooi zeiden,... naar de opties. Na twee uur rondkijken en een fikse ruzie met mijn rug (die hij uiteindelijk won) ben ik tot een eindconclusie gekomen. Alle providers zuigen. Niet een beetje, nee, heel veel. Buiten de pornoindustrie wordt er nergens zo hard gezogen als in Providerland (links van Ondernemerland, en rechts van het Internetlandschap). Ik wilde namelijk gaan voor een drie-in-een pakket, maar dan wel een met zowel goed internet, televisie als telefonie. Maar dat is een eisenpakket dat vooralsnog niet geleverd wordt. Telefonie was voor mij niet eens nodig, maar de prijzen lagen zo, dat als je telefonie er bij nam (voor gemiddeld twee euro per maand), dan kreeg je de digitale televisie ontvanger unit machine apparaat er gratis bij. Voorts wordt ook nog verteld dat dat ding een waarde vertegenwoordigt van 200 euro in de winkel, let op! Niet één winkel, maar dé winkel. Kortom, tenzij ik langer dan 8 jaar lid blijf, ben ik voordeliger uit. Wat een televisie decoder weer met telefonie te maken heeft, dat weet ik ook niet, maar zo is de wet in Providerland (waar Nationale Uitvaldag valt op 18 maart en dan is iedereen vrij). Na wat vergelijken bleek dat als een provider goed internet heeft, waarbij ik met goed eigenlijk gewoon snel bedoel, deze provider tevens beschikt over crappy televisie. De ander heeft geweldig televisiebeeld, maar een internetverbinding die slechts onder de noemer niet-heel-erg-smal-maar-ook-niet-breed-band valt.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor degene met goed televisiebeeld en redelijk snel internet, maar dit had ook met de prijs te maken. Je kan alles perfect hebben, maar ik ben nou eenmaal niet bereid om de helft van mijn maandsalaris door te sluizen naar Providerland (Het nationale volkslied lijkt trouwens verdacht veel op het geluid van een oude modem, tsssgggg iiiii ppfpppppfppppf kkkkkk, maar dan in D-mineur). Dus het werd Ziggo. Die ene die vroeger Casema en @Home was? Yep. Fusies zijn hot, en als alle banken dat spelletje mogen spelen, dan willen de providers dat ook. Maar goed, ik belde, bestelde en wachtte. Na 2 weken kreeg ik een bevestigingsbrief. Heel fijn. Toen zou het nog maar even duren en dan zou ik beschikking hebben over het beste internet ooit (en ik maar in de veronderstelling zijn dat er maar één internet was). Na anderhalve week toch maar even gebeld. Wat bleek, de status van mijn bestelling was 4 van 6. 4 van 6! Ik schrok zelf ook. Maar het zou nu niet lang meer duren. Na anderhalve week nog steeds geen pakket met de daarin benodigde spullen (zoals een modem), toch maar weer gebeld. Het was nog steeds 4 van 6! Nog steeds 4 van 6! Ik schrok weer. 4 van 6, waar gaat het heen met de wereld?!? Maar het zou nu niet lang meer duren,... "O wacht,...", het meisjes aan de telefoon twijfelde,... "volgens mij hangt de order". Inmiddels was ik de rust zelve. "En nu?", vroeg ik. "Ik maak er wel een notitie van en dan wordt het weer opgepikt", zei ze lief. Na anderhalve week toch maar weer gebeld. "Mijn order hing, is die inmiddels weer los?", vroeg ik voorzichtig, "Meneer uw order hangt niet hoor, dit is normaal,... wat de status is? 4 van 6. Hoezo? Het kan nu niet lang meer duren hoor". Voorzichtig smeet ik de hoorn er op (bij wijze van, ik belde tenslotte mobiel bij gebrek aan "vaste" telefoon). Dit telefoongesprek was om zeven uur 's avonds. De volgende ochtend stond er een meisje aan mijn deur met een pakket van Ziggo. Sindsdien twijfel ik aan de statussen van Ziggo. Het is volgens mij gewoon: "1, 2, 3 hup! Één maand wachten. 5 en 6 Cha Cha Cha". Waarom met statussen werken als het toch altijd "het kan niet lang meer duren" is?