Z
e keek verdrietig in de camera. "We hebben je steun nodig. Stem. Op ons. Want wij zijn de beste". Ik knipperde. "Zijn zij de beste? Waarom mag ik dat zelf niet bepalen? En als zij de beste zijn,... waarom zou ik dan nog moeten stemmen?".

Winnen. Wie wil het niet? Zelf zou ik ook geen probleem hebben met het winnen van pak 'm beet 26 miljoen euro. Maar ik ga geen loten kopen. Ik vind, het moet wel van twee kanten komen. Maar Nederland is dol op winnen. Er is ook zoveel te winnen. Niet zozeer geld, maar wedstrijden. Beste punniker van Biezenmortel-Zuid, lekkerste oliebollenbakker van Niftrik-Oost, het kan niet op! Ik krijg per dag minstens 5 mailtjes,... althans,... 5 berichten die digitaal bij mij binnenkomen. Meestal zijn het mailtjes van een online sociaal netwerk met de mededeling dat ik ergens een bericht kan lezen, de ironie, dat ze me dus een bericht voor een bericht sturen gaat aan hen jammerlijk verloren. Maar in die,... laten we ze voor het gemak toch maar mailtjes noemen,... staat dan de oproep of ik 1 minuut vrij kan maken om op de afzender, of de goede vriend van de afzender, te stemmen. Hiermee wint die persoon dan dus iets. Beste mailer geloof ik. Want waar is de eer te halen in iets winnen waarbij je mensen moet overhalen om je te laten winnen. Ja, lees die zin rustig nog maar een keer.

Stel ik doe iets cools. Stel er is een wedstrijd waar mijn coole actie kans maakt om te winnen. Stel dat het winnen van die wedstrijd niet door een jury wordt besloten. Dan is het cool als mensen mijn actie kunnen bekijken en bepalen dat zij mij de coolste vinden en daardoor op mij stemmen. Dan ben ik vereerd. Maar als de enige mensen die stemmen, de mensen zijn die ik regelmatig spreek, en dat die mensen door mij opgedragen zijn om te stemmen. Wat is die prijs dan waard? Weinig. Dus zie daar mijn debacle. Hoe raar het ook klinkt, bij een wedstrijd waarbij het publiek de macht heeft, prefereer ik de onbekenden. De mensen die mij niet eerder kenden en op dat moment bepalen, jij,... jij bent de coolste.

En dan is daar de Televisier Ring. Vroeger betekende het nog wat. Maar nu? Je bent pas amper 10 seconden in het programma en daar is de interne reclame al! Stem op ons! Ze gooien er nog wat emotie bij: "Je gunt het ons toch", want uit de peiling bijkt dat emotie werkt. En stel ze winnen dan, wat hebben ze dan gewonnen? De eer? Nee. Ze hebben simpelweg de meeste mensen tot stemmen weten over te halen. Ergo, kansberekeningtechnisch wint het programma met de meeste kijkers. Maar de Televisier Ring staat toch voor het beste programma? Toch niet voor het programma met de meeste kuddeschapen aan het uiteinde ervan? Hou toch op met die onzin en hou op met die reclame voor jezelf, het lijkt de Discovery Channel wel! Die zendt reclames uit voor Discovery Channel met hoe leuk ze wel niet zijn,... I know,... ik kijk al,... anders zag ik die reclame niet!